söndag 23 oktober 2011

Nu verkar det klart att Khadaffi dödades i strid med folkrätten

Av inslaget i Agenda idag att döma verkar det klart att Khadaffi faktiskt dödades efter det att han tillfångatagits . Därmed var det fråga om en utomrättslig avrättning vilket utgör en krigsförbrytelse och dessutom självklart utgör en kränkning av de mänskliga rättigheterna. Som Hans Corell påpekade i Agenda är det också ett brott mot ICCs häktningsbeslut. Det vore på sin plats med en utredning (och varför inte en utredning också om bin Ladins död, vilket Corell också föreslog).

Som jag skrivit tidigare finns det ingen anledning att särskilt begråta just dessa personers död, och deras död har dessutom säkert haft positiva effekter för fred och säkerhet. Men det är viktigt att alltid hålla fast vid de folkrättsliga reglerna, i synnerhet de mänskliga rättigheterna, och det är – av symboliska skäl – särskilt viktigt att göra det i de fall som hamnar på förstasidorna. Annars lämnar vi utrymme för regimer att avgöra vilka som skall anses vara människor.

Att det sedan är besvärligt för en stat som Libyen att genomföra rättvisa rättegångar är en annan sak.

Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/Khadaffi" rel="tag">Khadaffi</a>, <a href="http://bloggar.se/om/Kadaffi" rel="tag">Kadaffi</a>, <a href="http://bloggar.se/om/Gadaffi"rel="tag">Gadaffi</a>, <a href="http://bloggar.se/om/folkr%E4tt" rel="tag">folkrätt</a>, <a href="http://bloggar.se/om/Libyen" rel="tag">Libyen</a>

5 kommentarer:

Andreas sa...

Agreed, absolutely. But who is "we"? The West? In other words, who do you identify as the agent for your moral imperative?

Pål Wrange -- folkrätt och politik sa...

Dear Andreas, Thx for your comment. We is "the international community", or, to be more precise, anyone who cares. Pål

Liina sa...

Ja absolut, alla ska respekteras under de mänskliga rättigheterna, vare sig de heter Saddam eller Khadaffi. Det äcklar mig att se hur man ståtar m en död mans ansikte, bara för att han nu var den han var. I mina ögon framstår hans lynchare som rena djur. Men visst, man vet inte själv hur man skulle reagerat under sådant förtryck. Det viktiga är att det som du säger, inte ska bli praxis att vissa är ett undantag fr de mänskliga rättigheterna..

Anonym sa...

Det går ej en dag som jag inte gråter i mitt hjärta för Kadaffis öde. Tänk med alla pengar han investerade till det som du Pål, älskar att kalla för "Västvärlden" blev han tom våldtagen!!!!! Samtliga statsledare i din västvärld är inget annat än dockor, de gör och säger hur de blir tillsagda. De enda egentligen fria ledare som inte ställer sig i rätt pos inför de som så gärna vill vara världens bossar, är våran vitryske Lukashenko som ni i Sverige o den ONDa västvärlden marknadsfört som "diktator". Att ni i Sverige har demokrati är ett myth. Jag läst din 11/9 artikel i "Våldsanvändning"- så man vet att du sover. Var därför ytterst förvånad över din reaktion på Kadaffis öde, kanske är du inte så ond som jag först trodde. Får väl läsa dig lite mer:)) Melana Larina

Anonym sa...

Förlåt, för att jag anklagade dig för 11/9-e artikel i "Våldanvändning", jag tog fel- det var visst, Ove Bring. Tänk, jag har hela tiden trott den var skriven av dig! Blev irriterad när jag läst att 11/9 var inte gjort av själva USAs regering, utan en sång om demokratiska och humanitära syften samt art.51. Sorry one more time:)) Melana Larina