I tisdags blev jag intervjuad för SvD:s podd Dagens story, som sändes dagen efter. Poddavsnittet, som handlade om den nya terroristlag som trädde i kraft igår torsdag 1 juni, kom att huvudsakligen handla om hur Turkiet skulle ta emot lagen, som ju har annonserats som ett uppfyllande av avtalet mellan Turkiet, Finland och Sverige från Natomötet förra sommaren (se särskilt p 6) Inför intervjun hade jag förberett svar på ett bredare batteri av frågor, som jag publicerar här.
Inledning
Det är högst berättigat att kriminalisera deltagande och
stöd till organisationer som IS och al-Qaida som har som huvudsaklig verksamhet
att ägna sig åt terroristbrott och att på andra på andra sätt terrorisera
människor. Den svenska lagstiftningen träffar dock mycket mycket vidare än så.
Jag förstår att regeringen haft ett behov av att snabbt få ut den här lagen
inte minst på grund av Natoansökan. Jag hoppas dock att man ganska snart kommer
att göra en översyn och på ett seriöst sätt seriöst beakta den kritik som har
kommit ifrån olika håll inte minst ifrån lagrådet.
Lagen har inte direkt anpassats efter Turkiets önskemål eftersom denna lagstiftningsprocess
började långt före det blev aktuellt för Sverige att söka medlemskap i Nato.
Däremot så kan man nog säga att förslaget passar Turkiets önskemål eftersom det
gör det möjligt att åtala betydligt vidare än vad det var tidigare, och att
olika former av stöd för till exempel PKK skulle kunna anses straffbara enligt
lagen, beroende på hur den kommer att tolkas. Se nedan.
Vad innebär den nya lagen?
Lagbestämmelsen (som är en ny 4 a § i terroristbrottslagen) innebär att det
blir straffbart att delta i en terroristorganisation. Med det menas alltså
något betydligt bredare än att begå eller medverka i terroristbrott. Det kan
handla om sådana saker som att ge logistiskt stöd men också om att passa barn,
att undervisa eller att laga mat eller att bedriva humanitärt arbete och
sjukvård, om det sker inom ramen för en terroristorganisations verksamhet.
Det yttersta motivet för lagen är förstås att bekämpa
terrorism, vilket har varit en högt prioriterad fråga i alla fall alltsedan 11
september, och för Sveriges del förhöjt genom terrorattentatet på Drottninggatan
2017 (liksom det misslyckade försöket 2010). Det finns ett stort antal
internationella konventioner och även ett terrorismdirektiv från EU som Sverige
har en skyldighet att implementera. Enligt regeringens egen uppfattning så har
vi dock redan verkställt dessa konventioner liksom EU -direktivet, så i propositionen
anges istället att den nu aktuella lagen föranleds av ett behov att gå längre.
Förslaget tillkom egentligen redan tidigare i samband med
att man gjorde en översyn
av terroristbrottlagstiftningen och antog en ny terroristlag, som
trädde i kraft 1 juli förra året. Man blev dock tvungen att lyfta ut just
deltagandebrottet i denna lag; eftersom medlemskap skulle räknas som deltagande
i terroristorganisation så fann lagrådet att det skulle kunna strida mot den grundlagsskyddade
föreningsfriheten. För att möjliggöra att deltagande skulle kunna kriminaliseras
(bli straffbart) antog Riksdagen därför en förändring i grundlagen, och först när
den trätt i kraft vid årsskiftet kunde man gå vidare med att kriminalisera också
deltagande.
Lagen går alldeles för långt
Förslaget mötte en hel del kritik när det kom i somras i en utredning från justitiedepartementet. Bland annat Stockholms universitet (SU), som jag själv företräder, och advokatsamfundet, avstyrkte förslaget. I ett senare skede avrådde också lagrådet. Det fanns olika skäl till kritiken men i grunden så handlar det till väldigt stor del om att kriminaliseringen skulle träffa väldigt brett. Här kommer jag att i korthet förklara varför lagen är feltänkt; analysen är betydligt mer utvecklad i SU:s remissvar.
I lagen läggs tre ganska vida definitioner s a s ovanpå
varandra: Först definitionen av terroristbrott, ovanpå det definitionen av terroristorganisation
och till sist definitionen av deltagande. Alla dessa tre definitioner är
problematiska var för sig, och tillsammans utvidgas det kriminaliserade området
väldigt långt.
Definitionen av terroristbrott omfattar inte bara den typ av
handlingar som man förknippar med till exempel Al Qaida och IS utan typiskt
sett också stridshandlingar som utförs av en gerillarörelse i kamp mot en
regering, även om dessa handlingar riktar sig mot militära och inte civila mål och
är enlighet med den internationella humanitära rätten (1949 års Genèvekonventioner
m m). Som exempel på handlingar som enligt denna definition utgör terroristbrott
kan nämnas all väpnad kamp under frihetskrigen i södra Afrika under 60-, 70-,
och 80-talet (inklusive ANC), FNL:s krigföring i Vietnam och under 2010-talet den
Fria Syriska armén kamp mot al-Assadregimen, som fick stöd av flera väststater.
(En del av dessa väpnade grupper begick brott mot Genèvekonventionerna och i en
del fall också terroristbrott i snävare bemärkelse, men den svenska
definitionen omfattar alla stridshandlingar.)
Det
andra lagret är definitionen av terroristorganisation, vilket enligt 3 §
i lagen är ”en sammanslutning av personer som begår eller på annat sätt
medverkar till terroristbrott eller gör sig skyldiga till försök, förberedelse
eller stämpling till terroristbrott.” Det innebär att
väpnade motståndsrörelser eller befrielserörelse typiskt sett blir
terroristorganisationer enligt den här definitionen. Men det innebär också att
organisationer som förutom den militära grenen även har en politisk gren och kanske
en humanitär gren räknas som terroristorganisationer, och att det gäller hela
organisationen. Som anges i propositionen så har det ingen betydelse om
organisationen begär få eller många brott eller om det är få eller många
personer som är involverade. En hel organisation kan alltså vara en
terroristorganisation även om det bara begås enstaka våldshandlingar i
organisationens namn.
Norge har en snävare och betydligt bättre definition av terrorist organisation
”Med terroristorganisation avses en organisation som antingen har som
huvudsakligt syfte att begå terroristhandlingar eller där sådana handlingar
utgör en väsentlig del av verksamheten.” Också EU:s terrorismdirektiv som
antogs år 2017, har en mer begränsad definition av terroristorganisation, som
vi påpekar i SU:s remissvar.
Det tredje lagret, definitionen av deltagande, innebär, som nämnts, att
väldigt många aktiviteter omfattas, alltså även t ex passning av andras barn liksom
sjukvård. Det kan också vara så att deltagande i en demonstration anses utgöra
deltagande, beroende på omständigheterna. Så här står det i propositionen (prop.
2022/23:73, ss 30-31).
Huruvida den situation som Säkerhetspolisen tar
upp angående den som uttrycker sin tillhörighet genom att gå med i en av
terroristorganisationen anordnad demonstration kan utgöra deltagande får
avgöras i rättstillämpningen utifrån omständigheterna i det enskilda fallet
(jfr det som sägs nedan om att det för straffansvar krävs att deltagandet ska
vara ägnat att främja, stärka eller understödja terroristorganisationen). Att
enbart uttrycka en åsikt eller sympatier till förmån för en
terroristorganisation eller dess ideologi faller inte inom det straffbara
området om det inte utgör propaganda. För att det ska vara fråga om straffbar
propaganda torde normalt krävas att det är fråga om i någon mån organiserad
verksamhet inom ramen för terroristorganisationen som syftar till att påverka
människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning.
Om det är fråga om en ”i någon mån organiserad verksamhet” som ” syftar till
att påverka människors åsikter” kan det alltså vara fråga om deltagande.
Om man lägger dessa tre definitioner ovanpå varandra får man därmed en
mycket vid omfattning av brottet deltagande i en terroristorganisation. Som lagrådet
skriver ”kommer den som … samlar in pengar till, upplåter lokaler åt eller
propagerar för en organisation med ett likartat ändamål som ANC eller FNL
tidigare hade, att rent faktiskt delta i verksamheten i en
terroristorganisation.”
I lagen och dess förarbeten indikeras två undantag. För det första
står det i propositionen till terroristbrottslagen att termen
terroristorganisation inte ska förstås så att den omfattar ”motståndsrörelser
som i totalitära stater arbetar för införandet av ett demokratiskt
samhällsskick”. Detta framgår dock inte av själva lagen. Dessutom skriver
regeringen att även sådana rörelser kan vara terroristorganisationer under
vissa i och för sig rimliga men vagt angivna omständigheter.
Detta betyder att domstolar måste göra väldigt svåra avvägningar. Vad är
till exempel en totalitär regim? Med totalitär menas vanligen något som går utöver
auktoritär eller diktatorisk, nämligen en regim som inte bara försöker behålla
makten med icke-demokratiska medel utan vill kontrollera hela samhället. Idag
pågår utredningar i Internationella brottmålsdomstolen om brott mot
mänskligheten som riktats mot rohingya-folket I Myanmar. 2017-2018, då de här
handlingarna begicks (eller i vart fall de flesta av dem), leddes landet av den
folkvalde kanslern Aung San Suu Kyi. Ska man anse att rohingyernas gerillarörelse,
som strider mot regimen är Myanmar, år 2017-2018 utförde en motståndskamp mot
en totalitär regim trots att landet då leddes av en demokratiskt vald
regeringschef?
Det andra undantaget gäller definitionen av
deltagande, vilket inte är straffbart om det är ”försvarligt” enligt lagen. Som
exempel nämns i propositionen bl a viss journalistisk verksamhet eller jobb som
någon tar för att försörja sig i ett område som kontrolleras av det som
definieras som terroristorganisation. Enligt min bedömning botar inte detta
problemen och lämnar dessutom den svåra frågan vad som är försvarligt till
domare att avgöra. Domare är vana vid att tolka vaga termer i lagar, men också i
detta fall handlar det om besvärliga politiska avvägningar.
Blir den turkiska regeringen nöjd?
På vilket sätt kan den nya bestämmelsen göra den turkiska
regeringen nöjd? Förutom att det kan bli möjligt att åtala människor som
ägnar sig åt propaganda för PKK så kan det underlätta utlämning till
Turkiet. Utlämning måste ske enligt den svenska utlänningslagen, som ställer
ett antal villkor. Personen ifråga får inte vara svensk medborgare, hen ska
heller inte riskera att utsättas för dödsstraff eller tortyr, och Turkiet måste
visa att det finns en välgrundad misstanke. Dessutom måste det vara fråga om en
gärning som är brottslig också i Sverige. När nu fler handlingar har kriminaliserats
som deltagande i terroristorganisation så kan det vara så att fler personer kan
omfattas av möjligheterna till utvisning.
Om detta kan medföra att Sverige kan bli medlem i Nato
(vilket jag motvilligt hoppas) så är det bra i sig, men det sker till priset av
att vi kriminaliserar gärningar som inte borde vara kriminaliserade. Man kan ha
olika uppfattningar om huruvida yttrandefriheten bör gälla propaganda för PKK
(som förutom politisk och militär verksamhet också ägnat sig åt terrorism), men
den nya lagen går betydligt längre än så. Jag tror inte att det egentligen
varit Riksdagens avsikt, men man kan inte annat än konstatera att lagstiftaren inte
verkar ha brytt sig om att utreda den saken närmare.
5 kommentarer:
Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och bot mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Uppbrottstrollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}
Jag gick igenom en tuff tid i mitt liv och det påverkade i hög grad min förening med min fru. Vi hade så många känslomässiga problem och kamp och bara detta gjorde att vi uppmärksammade varandras behov mindre. Medan jag försökte fixa mina problem och komma på fötter igen så att jag kan omforma mitt äktenskap och få det att fungera bättre, hade min fru kvinnor omkring sig som påverkade henne felaktigt och fick henne att ta fel del genom att gå därifrån. Bara den incidenten knäckte mig och jag var säker på att hon inte gjorde allt hon gjorde med sina rätta sinnen. Jag gjorde vad jag kunde för att återställa freden men det fungerade aldrig och jag var tvungen att kontakta Dr Isikolo som gjorde det möjligt för mig att lösa problemet. Han arbetade för mig och återställde kärleken och kontakten mellan mig och min fru och hon återvände hem. Resultatet av hans arbete började visa sig strax efter 48 timmar som utlovat och jag kan djärvt säga att allt är bra mellan oss nu och att vi båda är lyckliga tillsammans, jag ska bekräfta informationen där ute att Dr Isikolo är en bra och ärlig man som du kan lita på att hjälpa dig med dina problem. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com och du kan också sms:a honom via WhatsApp +234-8133261196.
Mitt liv har förändrats totalt på 48 timmar. Jag kan se mig själv i spegeln och le. Jag har förtroende för mig själv och mina förmågor för första gången på månader. Jag har min man tillbaka i mitt liv med hjälp av Dr Ilekhojie. Det var ett långt sökande efter hjälp och så många uppoffringar men jag är glad att jag har Frenkie tillbaka. Det tog 2 dagar för mig att få resultat som Dr Ilekhojie lovade mig och han svikit mig inte. Jag är ett levande bevis på vad Dr Ilekhojie kan göra. Bara du kunde hålla ditt ord och löfte. Kontakta Dr Ilekhojie om du behöver hjälp. WHATSAPP/RING via +2348147400259 eller mejla gethelp05@gmail.com
Jag gav allt jag behövde för att få det att fungera i mitt äktenskap men han lämnade fortfarande mig och våra barn. Hans familj kämpade för mig och fortfarande förändrades ingenting och han gick därifrån trasig och ledsen. Jag lyckas fortsätta med hopp om att allt ska bli bättre för oss en dag och att han kommer tillbaka till dig. Han är en fantastisk pappa för barnen och jag hade stor tro på att jag kommer att få se honom återvända till oss. Jag hade turen att komma i kontakt med Dr Isikolo som verkligen visste hur man skulle lösa problemet och det gjorde han och till min förvåning kom min man tillbaka hem till mig. Jag är fortfarande förvånad över hur det var möjligt men det är verkligen sant. Resultatet av hans arbete är säker på att visa sig efter 48 timmar. Min man kom tillbaka och jag vet bättre Dr Isikolo är verkligen en ärlig man som alla kan lita på. Han är bra i sitt jobb med att fixa problem mellan partner och få dem att komma ihop igen. Du kan maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com eller kan lika gärna smsa honom via WhatsApp på: +2348133261196
Den äktenskapskris jag gick igenom kom till och slutade när Dr Isikolo blev inblandad. Precis som alla andra par där ute, hade vi våra skillnader och jag säkerställer att jag gjorde mitt bästa för att leda henne rätt, försörja henne och mina barn och även skydda dem. Vi gjorde båda uppoffringar för att säkerställa att vi överlevde förbundet tills hon började agera och medvetet hade så många slagsmål med mig. Hemmet blev obehagligt för alla andra inklusive mina barn. Hon manipulerades av en vän som hade blivit skild och ville också förstöra mitt äktenskap. Jag var tvungen att kontakta Dr Isikolo och han svarade och gjorde sitt bästa för att avsluta problemen.Han återställde kärleken och kopplingen mellan oss och jag kan nu säga att vilken illusion min fru än var under har tagit bort och hon är en bättre kvinna nu. Resultatet av vad Dr Isikolo gjorde för mig som visade sig efter två dagar var det som förvånade mig. Jag och mitt hushåll är fortfarande tacksamma.Jag vädjar till alla som behöver hjälp att fixa sina relationer och äktenskapsproblem att kontakta Dr Isikolo eftersom lösningen är säker. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196
Skicka en kommentar