Intro
Tack för ordet och tack också för inbjudan.
Jag tänkte prata först om de folkrättsliga aspekterna av det
ryska angreppet på Ukraina och därefter något om konsekvenserna för framtiden.
Allmänt om vad folkrätten säger
Putins anfallskrig mot Ukraina strider självfallet mot
folkrätten. Det finns inga försonande drag. Invasionen utgör det mest öppna och
flagranta brottet mot FN-stadgans grundläggande principer sedan Iraks angrepp mot
Kuwait. Det har funnits flera andra brott mot den grundläggande normen om att
stater inte ska angripa varandra, till exempel den amerikanska invasionen av
Irak 2003 och de ryska ingreppen i Georgien 2008 och Ukraina 2014, men det som
gör den här invasionen så unik är att den sker öppet och i stor skala, med det
uttalade syftet att underkasta sig ett annat land och utan något som en liknar
en rimlig folkrättslig grund.
Det har också skett en rad överträdelser av krigets lagar
eller den humanitära rätten, alltså de regler som gäller om krig ändå påbörjas
-- trots att krig är förbjudet. Många av dessa överträdelser utgör krigsförbrytelser
-- eller krigsbrott, som det ofta kallas i media -- och vi har alla sett bilder
på dem. Våldtäkter, ”avrättningar” av civila och urskillningslösa anfalla mot
bostadsområden. För de här krigsförbrytelserna är de enskilda soldater som s a s
har hållit i avtryckaren ansvariga, liksom de som har gett order. Men även de
som borde ha stoppat övergreppen och som inte har gjort det är också ansvariga
eftersom det ingår i ett befäls ansvar. Och det här ansvaret kan förmodligen
åtminstone i vissa delar sträckas till president Vladimir Putin själv.
Kan de här personerna åtalas? Ja definitivt i Ukraina (eller
i Ryssland), förstås, men också i andra länders nationella domstolar under
vissa förutsättningar, och också i internationella brottmålsdomstolen I Haag.
Folkrättens framtid
Vad betyder detta för folkrättens framtid. Är den död?
För det första: Folkrätt är mycket mer än regler om krig och
fred. Globaliseringen av resande, varor och tjänster; Internet; kampen mot
klimatförändringarna, etc -- inget av detta skulle ske utan folkrättsliga avtal
och andra regler som handlar om frågor på i stort sett livets alla områden.
Processer för efterlevnad av folkrätten
För det andra kan man konstatera att det under kriget har
satts igång en massa ganska kraftfulla processer för efterlevnad av folkrätten.
Det har skickats militär hjälp till Ukrainas självförsvar i sällan
tidigare skådad omfattning.
Vidare har det aktiverats ett maskineri för att undersöka
och åtala krigsförbrytelser, inte bara i Internationella brottmålsdomstolen
utan också i FN, inom ett antal icke-statliga organisationer (NGOer) och i ett flertal
nationella rättsordningar, inklusive Ukraina men också till exempel Sverige
Västländerna har infört sanktioner mot såväl individer som
ryska institutioner. De är unika på så sätt att det är första gången som det
har införts så här storskaliga sanktioner av detta slag mot en permanent medlem
i säkerhetsrådet och ett G20-land. I framtiden kommer det att vara viktigt att
diskutera under vilka villkor sanktionerna ska kunna avslutas, dvs exakt vad
Ryssland ska göra för att uppfylla sanktionernas mål etcetera. Det som jag
tycker är intressant för dagens diskussion är att de har beslutats med stor
energi och beslutsamhet och med långtgående konsekvenser på ett sätt som tidigare
bara har riktats mot stater som Nordkorea och Iran.
Det har vidare satts igång ett antal processer i
internationella organisationer och andra organ för att utesluta Ryssland från
allt från VM-kvalet i fotboll till FNs kommission för mänskliga rättigheter och
Europarådet.
Inget av detta är helt nytt, men omfattningen och den
frenesi med vilken dessa åtgärder vidtagits är ny. Man ska inte heller underskatta
det faktum att allt detta också utgör lärandeprocesser; för att kunna införa
sanktioner krävs att man vet vilken typ av beslut som ska fattas och av vem,
och att man vet hur de ska implementeras. Detta har nu utforskats och prövats.
De bildar spår som kan beträdas i framtiden och åberopas som prejudikat.
Inte ett angrepp mot folkrätten som sådan
För det tredje är kriget inte något angrepp mot folkrätten som
sådan, utan bara mot en viss uppfattning om folkrätten.
Putin har inte avvisat folkrätten. Hans tal den 24 februari innehöll
en del berättigad kritik av västmakterna men var huvudsakligen en blandning av
lögner och fantasier. Men det innehöll också ett antal referenser till folkrätten
och till FN-stadgan, fler än amerikansk presidenter brukar ge. Det var fråga om
självförsvar, om humanitär intervention för att stoppa ett folkmord, etcetera. Putins
tolkning, liksom hans faktapresentationer, var förstås pervers, men han angrep
inte expressis verbis den rådande folkrättsliga ordningen som sådan. Han bara
skruvade till tolkningen av den.
För övrigt har hela konflikten förts i grundläggande
folkrättsliga termer, nämligen i termer av suveränitet etc. Putin skulle inte
kunna vara president över 17 000 0000
kvadratkilometer, 160 miljoner invånare, och ca 4000
kärnvapenstridsspetsar om det inte hade varit därför att hans invånare hade
accepterat den juridiska konstruktionen Ryska federationen och andra stater
hade accepterat att denna federation är en folkrättsligt suverän stat.
Den politiska världsordningen
Till slut skulle jag vilja gå utanför mitt fack som
folkrättare och drista mig till att spekulera lite om den framtida världsordningen
i en vidare bemärkelse.
Politiskt har Ryssland sannolikt försvagats – militärt,
ekonomiskt och inte minst prestigemässigt. Man kan också konstatera att Europa
och väst – åtminstone hittills -- är mer enat i handling än på mycket länge och
EU har s a s uppgraderat sig själv som en geopolitisk aktör
Men det har också varit så att ett antal viktiga stater
utanför EU, bl a BRICS-länderna, inte har stött de här omfattande
sanktionerna mot Ryssland. Även om få eller ingen av dem instämmer i Putins
uppfattning att en stat får angripa en annan stat på de skäl som han angett, så
delar dessa stater, av olika skäl, en långt ifrån ogrundat bitterhet mot väst i
allmänhet och de tre västliga stormakterna i synnerhet. Och den bild av
konflikten som förmedlas i den västliga mediabubblan är inte densamma som i
media i det globala syd.
Ekonomiskt kan konflikten komma att förstärka några redan
pågående tendenser. Den kan tänkas ytterligare skynda på utvecklingen mot
regionala handels- och investeringsavtal. Detta har varit en trend som har
pågått under ett antal år efter det att utvecklingen inom WTO i princip har
gått i stå sedan att Doha-rundan fastnade under 00-talet. Denna uppdelning i regionala
handels- och investeringsallianser – som inte behöver följa den fysiska geografin
– har såväl politiska som ekonomiska skäl. Liknande formationer ser vi
t ex inom cybersäkerhet.
Hur kommer det att sluta?
Men allt detta beror förstås också i stor utsträckning på
hur kriget kommer att sluta.
Om Putin tvingas gå och Ryssland ger upp Ukraina så betyder det
nog att väst har vunnit, i alla fall på kort sikt. Inte bara de traditionella folkrättsliga
normerna i FN-stadgan från år 1945 utan också de liberala normerna om mänskliga
rättigheter och globala marknader från tiden efter kalla kriget kommer att ha stärkts.
Det betyder inte att geoekonomiska fundamenta – med växande ekonomier i Asien --
kommer att förändras i grunden, men det kommer att ha betydelse i vart fall på
några års sikt.
Men det kan också vara så att Putin klarar sig, och det är
kanske det mest sannolika scenariot. Han kommer nog inte att vinna kriget i
Ukraina enligt de krigsmål som han satte upp den 24 februari, men han kan komma
att kontrollera delar av Ukraina efter ett utdraget krig eller i en slags fryst
konflikt och så småningom svänga om den ryska ekonomin mot öster. I så fall
kommer västs sanktioner till större delen att vara kvar, medan Kina och andra kommer
att kunna köpa olja, naturgas och andra ryska tillgångar för reapriser alltmedan
den nya kinesiska sidenvägen, One Belt One Road, fortsätter att byggas.
Regionaliseringen kommer i så fall sannolikt att påskyndas,
och de redan existerande tendenserna mot uppdelningen av världen i Grossraum
med stormaktsdominans kommer att stärkas (på det sätt som Carl Schmitt skisserade
i slutet av 1930-talet). Liksom under kalla kriget kommer vi att ha regionala politiska
ordningar som läggs ovanpå FN-stadgans globala, interregionala folkrätt, och
som sätter denna folkrätt ur spel inom dessa regioner. Vem som bestämmer
principerna i de icke-liberala delarna av världen återstår att se (sannolikt Kina),
liksom vilken normativ ordning stater i Latinamerika, Asien och det växande
Afrika kommer att föredra. FN, WTO och andra globala organ kommer att finnas
kvar, men deras agendor kommer att förändras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar