Jag blev för en stund sedan uppringd av en journalist från TT som ställde frågan om det finns några folkrättsliga bestämmelser om detta.
Iran är förstås moraliskt
ansvarigt gentemot det ukrainska flygbolaget (Ukraine International Airlines;
UIA) och kanske också ansvarigt enligt iransk lag. Om man inte ersätter bolaget
direkt kan den ukrainska staten, som UIA:s hemstat, göra ett folkrättsligt anspråk
för bolagets räkning gentemot den iranska regeringen. Om Iran skulle vägra att
ersätta fullt ut får det bli en rättssak, inför internationella domstolen i
Haag eller i skiljedom; det förutsätter dock att båda parter accepterar en
sådan tvistlösning. Det är också möjligt att saken kan tas upp i den
internationella civila luftfartsorganisationen ICAO; jag känner dock inte till ICAO:s
regler.
Passagerarna (varav
17 svenska medborgare eller i Sverige fast bosatta) har rätt till ersättning
från flygbolaget enligt 1999 års Montrealkonvention. Eftersom UIA inte kan
lastas för nedskjutningen är beloppet dock begränsat. Om det begränsade beloppet
inte täcker en rimlig ersättning bör det vara Iran som är ansvarigt för det
överskjutande beloppet. Precis som vad som gäller för flygbolaget kan hemstaterna
till de omkomna göra anspråk hos Iran om Iran inte betalar. Dessutom omfattar
Irans ansvar gentemot UIA ersättning för de belopp som UIA kan komma att betala
till offrens anhöriga.
Här kan till sist
tilläggas att när USA skjöt ner ett iranskt passagerarplan 1988 betalade man ut
ersättning till offren på ”humanitära” grunder. Man erkände dock inte att man brutit
mot folkrätten, utan att det handlade om ett misstag som var ursäktligt.
Oavsett hur det förhöll sig med den saken kan man konstatera att Iran inte har försökt
att undkomma ansvar på den grunden, varför det nog inte behöver diskuteras om
nedskjutningen av ursäktlig,p g a den spända situationen i området
eller av andra skäl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar